Partnerzy serwisu:
Mobilność

SKM-ka nadal na torach metropolii warszawskiej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
09-12-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. WTP

Podziel się ze znajomymi:

Szybka Kolej Miejska będzie woziła pasażerów na terenie stolicy i metropolii przez następne 15 lat – tak wynika z podpisanej dziś umowy między Warszawą a SKM na świadczenie usług przewozowych w latach 2025-2039. Dla wielu mieszkańców takich miast i gmin jak Pruszków, Piaseczno, Otwock czy Legionowo podmiejska kolej to podstawowy środek transportu do pracy czy szkoły.

– Bardzo się cieszę, że dziś spotykamy się na peronie stacji kolejowej w Pruszkowie, skąd odjeżdżają pociągi m.in. do Warszawy. Niezwykle zależy nam na rozwijaniu sieci połączeń transportowych stolicy i okolicznych miejscowości, dlatego podpisujemy właśnie umowę z Szybką Koleją Miejską na kolejnych 15 lat – mówił podczas dzisiejszej konferencji prasowej w Pruszkowie Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy. – To działanie przeciw wykluczeniu komunikacyjnemu mieszkańców metropolii warszawskiej, bo dzięki tej umowie mieszkańcy Pruszkowa i okolicznych miejscowości mogą korzystać – razem z warszawiakami – z całego systemu transportowego stolicy, zarówno z SKM, jak też innych środków komunikacji. Właśnie takie rozwiązania będziemy rozwijać. Zagadnienia transportowe traktujemy jako jedne z najważniejszych jeżeli chodzi o rozwój Polski i wyrównywanie szans społecznych i komunikacyjnych mieszkańców naszego kraju – dodał prezydent Warszawy.

Partycypacja lokalnych samorządów

– To wielka chwila dla Pruszkowa. Dzięki tej umowie mamy pewność, że SKM przez kolejnych 15 lat będzie dojeżdżała do naszego miasta. Przy wsparciu samorządów mieszkańcy podwarszawskich miejscowości mogą szybko i sprawnie docierać do Warszawy i – co najważniejsze – korzystać ze wspólnego biletu. Dziękuję bardzo prezydentowi Rafałowi Trzaskowskiemu za tę współpracę, która nie tylko jest wzorowa, ale też… punktualna. I o to chodzi, bo właśnie tego oczekują mieszkańcy – powiedział Piotr Bąk, prezydent Pruszkowa.

Samorządy, takie jak pruszkowski, pokrywają ok. 40 proc. kosztów SKM na swoim terenie.

Kolej dla wszystkich

W przyszłym roku minie 20 lat od pierwszego kursu warszawskiej SKM. Zaczęło się od jednej linii na trasie z Dworca Zachodniego do Falenicy, a dzisiaj kremowo-czerwone pociągi to widok powszedni w Warszawskim Transporcie Publicznym (WTP) – łączą całą aglomerację i zapewniają sprawny dojazd do pracy, szkoły czy na uczelnię.

SKM jest jedynym w Polsce przewoźnikiem kolejowym realizującym przewozy w ramach komunikacji miejskiej. Zapewnia sprawny i szybki transport na terenie Warszawy, ale i najbliższego otoczenia, przyczyniając się do walki z wykluczeniem komunikacyjnym (gminy: Pruszków, Piastów, Otwock, Józefów, Legionowo, Wieliszew, Zegrze, Nieporęt, Radzymin, Sulejówek, Piaseczno, Lesznowola). A w dzielnicach takich, jak: Ursus, Włochy, Rembertów, Wesoła, Wawer, a także część Białołęki to właśnie SKM (wraz z Kolejami Mazowieckim) stanowi kręgosłup komunikacyjny, zapewniając szybki dojazd do centrum Warszawy. Długość obsługiwanych przez SKM tras przekracza 200 kilometrów, a składy zatrzymują się aż na 60 przystankach. Tylko w ostatnich latach uruchomione zostały nowe połączenia do Radzymina i Nieporętu (2020 rok) oraz do Zegrza (2023) i Piaseczna (2023), z których korzystają także mieszkańcy Lesznowoli i Ursynowa.

– Pociągi SKM doskonale uzupełniają warszawski transport publiczny – autobusy, tramwaje czy stołeczne metro. Dzięki nim warszawianki, warszawiacy i mieszkańcy okolicznych miejscowości na co dzień sprawnie przemieszczają się po całej metropolii. Co ważne, mogą oni korzystać ze wspólnego biletu, który obejmuje także przejazdy pociągami Kolei Mazowieckich, tworzących wspólnie z WTP bardzo dobrą ofertę przejazdów – powiedziała Katarzyna Strzegowska, dyrektorka Zarządu Transportu Miejskiego m.st. Warszawy. – W roku 2023 r. z pociągów SKM skorzystało ponad 15 mln pasażerów, a w tym roku taką liczbę osób przewieźliśmy już w październiku, co świadczy o rosnącym zainteresowaniu tym środkiem transportu. A nowa umowa z SKM pozwoli na dalszy rozwój kolei w Warszawskim Transporcie Publicznym – dodała Katarzyna Strzegowska.

Stale odświeżany jest tabor podmiejskiej kolei – SKM ma dziś 47 pociągów, z czego 21 składów to najnowsze Impulsy z 2022 r.

Umowa na lata

Zgodnie z zapisami nowej umowy SKM nie zamierza zwalniać tempa i w najbliższych 15 latach ma zaplanowanych do wykonania 25,6 mln wozokilometrów. W umowie zapisano jednak nie tylko liczbę kilometrów, które pociągi muszą przejechać, ale też gwarancje wysokiego poziomu usług. Linie SKM będą w dalszym ciągu obsługiwać jednoprzestrzenne elektryczne zespoły trakcyjne (EZT), bo takie składy są pojemniejsze i przez to wygodniejsze dla pasażerów. Wymagane wyposażenie to m.in. System Monitoringu Wizyjnego, klimatyzacja oraz kasowniki i biletomaty w pociągu. Dla wygody pasażerów składy muszą mieć także wyświetlacze Systemu Informacji Liniowej prezentujące m.in. stacje znajdujące się na trasie oraz czas przejazdu. W kontrakcie spółka zobowiązuje się też odnawiania taboru, obowiązkowych przeglądów i modernizacji pojazdów, a także zakupu nowych jednostek. Nowa umowa oznacza dalszy rozwój SKM – kontrakt przewiduje zwiększenie liczby miejsc w pociągach w dni robocze.

Po niemal 20 latach od uruchomienia sieć SKM składa się z pięciu linii (S1: Pruszków – Otwock; S2: Sulejówek Miłosna – Warszawa Lotnisko Chopina; S3: Legionowo – Warszawa Lotnisko Chopina; S4: Piaseczno – Zegrze Południowe; S40: Piaseczno – Radzymin), pokrywając siatką połączeń niemal całą metropolię. Pociągami można dojechać bezpośrednio do celu swojej podróży albo wygodnie przesiąść się na różnych stacjach po drodze o każdej porze dnia i nocy. Pociągi SKM są dobrze zintegrowane z pozostałymi liniami WTP, obsługiwanymi przez autobusy, tramwaje, pociągi metra a dzięki ofercie Wspólnego Biletu ZTM-KM-WKD można szybko zamienić jeden pociąg na drugi i pojechać tam, gdzie docierają Koleje Mazowieckie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jesienne zmiany w rozkładzie SKM Warszawa

Komunikacja

Jesienne zmiany w rozkładzie SKM Warszawa

UM Warszawa 26 sierpnia 2024

SKM Warszawa: Trudny rok, ale z nowymi relacjami

Komunikacja

SKM Warszawa: Trudny rok, ale z nowymi relacjami

Roman Czubiński 31 stycznia 2024

Jak pojadą pociągi SKM Warszawa w nowym rozkładzie jazdy?

Komunikacja

Jak pojadą pociągi SKM Warszawa w nowym rozkładzie jazdy?

inf. pras. UM Warszawa 07 grudnia 2023

Beroud: Koszty drastycznie rosną, a część samorządów tnie dotacje

Prawo & Finanse

Prezes SKM Warszawa: Odczuwamy skutki modernizacji WWK

Komunikacja

Zobacz również:

Jesienne zmiany w rozkładzie SKM Warszawa

Komunikacja

Jesienne zmiany w rozkładzie SKM Warszawa

UM Warszawa 26 sierpnia 2024

SKM Warszawa: Trudny rok, ale z nowymi relacjami

Komunikacja

SKM Warszawa: Trudny rok, ale z nowymi relacjami

Roman Czubiński 31 stycznia 2024

Jak pojadą pociągi SKM Warszawa w nowym rozkładzie jazdy?

Komunikacja

Jak pojadą pociągi SKM Warszawa w nowym rozkładzie jazdy?

inf. pras. UM Warszawa 07 grudnia 2023

Beroud: Koszty drastycznie rosną, a część samorządów tnie dotacje

Prawo & Finanse

Prezes SKM Warszawa: Odczuwamy skutki modernizacji WWK

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5